Trafikverket har gjort betydande investeringar för att förbättra transportmöjligheterna längs övre Ådalsbanan. Med en investering på ca 1 miljard kr innebär uppgraderingen att öka hastigheten och skapa nya möjligheter för persontrafiken längs sträckan. Kälarne, Ragunda och Bispgården kommer att få förbättrad tillgänglighet och kortare restider, vilket gynnar både invånare och besökare.
För att snabbt kunna starta persontrafik behövs nya eller renoverade plattformar vid flera stationer längs sträckan, utöver pågående upprustning. Kostnadsbedömningen för dessa åtgärder uppskattas grovt till totalt 20 miljoner kronor och de inkluderas för närvarande inte i några befintliga investeringsplaner. Med en snabb beslutsprocess förväntas plattformarna kunna vara i drift inom bara något år.
Med den föreslagna trafiken kommer cirka 10 000 personer att bo inom 30 minuters avstånd (med bil) från en station med persontrafik, varav hälften kommer från Sollefteå och dess omgivningar. Förbättringen av tillgängligheten bedöms vara mest påtaglig för de orter som tidigare identifierats som ha sämre tillgänglighet, det vill säga orter från Västeraspby till Bräcke. Restiden mellan Umeå och Östersund beräknas vara 4 timmar och 36 minuter, vilket resulterar i en restidskvot på cirka 1.
Samtliga nya reserelationer har en restidskvot under 1,5 och ibland till och med under 1. Detta talar för ett konkurrenskraftigt kollektivtrafiksystem och förväntas leda till ökad rörlighet för arbete och studier, samt att turism och besöksnäring kopplas till större kundgrupper.
Ur ett hållbarhetsperspektiv bedöms tågtrafiken ha en starkt positiv inverkan på både ekologisk och social hållbarhet, medan bidraget inom ekonomisk hållbarhet är något mer blandat, främst på grund av tågets påverkan på trafikkostnader i förhållande till ökande antal resenärer.
Förslaget är att persontågstrafiken ska trafikera sträckan Umeå – Sollefteå – Östersund, med möjlighet till förlängning till Åre/Duved. Detta kommer att erbjuda pendlare och fritidsresenärer en smidig och bekväm transportlösning. Utredningen har även tagit fram ett trafikupplägg med två tågsätt och tre turer tur och retur mellan Umeå och Östersund, för att maximera turtätheten och erbjuda attraktiva avgångs- och ankomsttider.
Trafikverket är övertygat om att denna satsning kommer att främja tillväxt och utveckling längs sträckan och ser fram emot att snart kunna erbjuda en modern och effektiv transportlösning för både lokalbefolkning och besökare.
Comments are closed